اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل: موضوع آموزش قرآن همراه از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری بوده است و در این میان تاکید معظم له در تربیت ۱۰ میلیون حافظ مدبر قرآن کریم اهمیت ویژه ای یافته است به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل و هفته نامه تسنیم وحی برآن است تا به این مهم از منظر فعالان قرآنی و اساتید این حوزه در استان بپردازد.
از این رو گفتگویی با یکی از فعالان این عرصه و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم داشته و نقطه نظرات ایشان را جویا شده ایم.
سیده هاجر طباطبائی حافظ کل قرآن و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم که بیش از ۱۵ سال است که به تدریس و تربیت حافظان کل که بعضا در مسابقات قرآنی در این رشته رتبه های ممتاز را کسب نموده اند فعالیت دارد. وی سالها مسئولیت واحد خواهران موسسه جامعه القرآن الکریم شعبه گیلان را برعهده داشته و هم اینک عضو موسس و رئیس هیات مدیره موسسه تسنیم قرآن و عترت گیلان است.
-
به عنوان اولین سوال روند فعلی آموزش حفظ قران کریم را چگونه ارزیابی می کنید.
- متاسفانه هنوز در این عرصه آنگونه که باید و شاید کار ها اصولی پیش نمی رود و فعلا هرکس یا هر مجموعه ای به صورت سلیقه ای و براساس تجربه عمل می شود.در سال های اخیر که اقبال به آموزش حفظ قرآن در مردم بیشتر شد ابتدا طرح های یکساله و دوساله مورد توجه ویژه قرار گرفت که با مشکلاتی که در اجرای این طرح ها وجود دارد چالش هایی ایجاد شد.
- مهم ترین موانع در آموزش حفظ در کشورمان چیست.
- اولین مانع و مهم ترین آن اهمیت ندادن به جایگاه حفاظ است رسانه ها، مسئولین و جامعه می بایست به افتخار آفرینان عرصه حفظ توجه کنند باید از حافظان و نام آوران قرآنی در این عرصه ارج گذاری شود تا شور و شوق بیشتری در قرآن آموزان ایجاد شود. نکته دیگر می بایست در سپردن مسئولیت ها همانگونه که در صدر اسلام یکی از امتیازات یا اولویت ها در اعطا سمت ها حفظ قرآن بود چنانچه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله کسی را که سوره بقره را حفظ کرده بود در اعطا مسئولیت فرماندهی سپاه بر دیگری که این خصیصه را نداشت ترجیح دادند در نظام اداری ما نیز حافظ قرآن بودن باید در ارزشیابی ها لحاظ شود.امروز یکی از موانع اصلی پیش روی ما نداشتن امتیازات اجتماعی برای حفاظ قرآن کریم است لذا گاهی حفاظ از معرفی خود حتی اجتناب می کنند.
- با توجه به تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نیاز جامعه اسامی به تربیت ۱۰ میلیون حافظ ، جنابعالی راهکار های تحقق آن را چگونه می بینید.
- می بایست مراکز آموزشی نظیر موسسات قرآنی ، جلسات و کلاس های حفظ مورد توجه جدی قرار بگیرند، به نظر بنده برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری ابتدا باید انگیزه ها را تقویت کرد و سپس استعداد یابی صورت بگیرد و طرح های آموزشی نیز باید با توجه به استعداد افراد انعطاف داشته و اجرا شود.
- بعد مطالبه امام خامنه ای در خصص تربیت حفاظ ،دستگاه های مختلف دولتی اقداماتی را در این خصوص انجام دادند ارزیابی شما از این اقدامات چیست.
- دستگاه ها البته در حد خود تلاش هایی کرده اند اما به نظر من آنچه انجام گرفته بیشتر مسابقه آمار و ارقام بوده نه تربیت حفاظ و عجالتا تلاششان این است که در این عرصه از یکدیگر سبقت بگیرند گویی هرکس آمار بیشتری ارائه کند موفق تر بوده است. جا داشت و دارد که دستگاه های مدعی در این عرصه با کمک مجامع قرآنی و اساتید ابتدا نسبت به عملکرد خود آسیب شناسی کنند سپس همت خود را صرف تحقق خواسته مقام معظم رهبری قرار دهند.
- نقش موسسات قرآنی مردمی را در تحقق خواسته امام خامنه ای در چه حد می بینید.
- موسسات قرآنی در حد توان تلاش کرده اند اما همانگونه که در ابتدا عرض کردم می بایست از سلیقه ای عمل کردن اجتناب کنیم باید در این خصوص به وحدت رویه برسیم و منسجم عمل کنیم. نکته دیگر تخصصی عمل کردن است به نظر من می بایست موسسات تخصصی شوند به نحوی که هر موسسه در یک حوزه به آموزش تخصصی بپردازد این به معنای آن نیست که سایر رشته ها برگزار نشود بلکه در سایر رشته ها در حد آموزش عمومی اکتفا شود و تمرکز موسسه بر آموزش تخصصی در یک یا دو رشته خاص باشد. به عنوان مثال در سالیان اخیر در انزلی موسسه خانه قرآن در حوزه تربیت قاریان قرآن عملکرد موفقی داشته است و این به جهت همین تمرکز در یک رشته تخصصی بوده است یا موسسه ما (تسنیم قرآن و عترت) در حوزه آموزش حفظ توفیقات خوبی را کسب کرده است اینها نمونه هایی از تمرکز موسسات در یک رشته تخصصی در حوزه آموزش است در حالی که هم اکنون اکثر موسسات قرآنی در همه رشته ها فعالیت می کنند در حالی که کادر آموزشی و مدیران آن بعضا در یک یا دو رشته تخصص بیشتری دارند.
- آیا جلسات دائمی حفظ نظیر جلسات قرائت می تواند در مسئله تربیت حفاظ نقش داشته باشد.
- یکی از مهم ترین عوامل در آموزش حفظ مستمر بودن جلسات است. اگر یک کلاس حفظ به طور جدی و ثابت نباشد یا قرآن آموزان به صورت دلخواه و غیر مستمر در کلاس ها حضور یابند قطعا نتیجه ای نخواهیم یافت. بنابراین باید دید آیا امکان برگزاری چنین جلساتی وجود دارد در آموزش حفظ روزانه می بایست کار شود و حداقل سه جلسه کلاس می بایست تشکیل شود در حالی جلسات قرائت هفتگی است یا جلسات دائم حفظ که اخیرا در برخی مناطق کشور انجام می شود هفتگی است قطعا با این شرایط نمی تواند آن توفیق لازم را داشته باشد.
*گفتگو : نازنین پورمحسن