اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل: موضوع آموزش قرآن همراه از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری بوده است و در این میان تاکید معظم له در تربیت ۱۰ میلیون حافظ مدبر قرآن کریم اهمیت ویژه ای یافته است به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل و هفته نامه تسنیم وحی برآن است تا به این مهم از منظر فعالان قرآنی و اساتید این حوزه در استان بپردازد.
از این رو گفتگویی با یکی از فعالان این عرصه و از اساتید آموزش حفظ قرآن کریم داشته و نقطه نظرات ایشان را جویا شده ایم.
سیده زینب تقواپور حافظ کل قرآن و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم است با بیش از ۱۰ سال سابقه تدریس در آموزش حفظ قرآن تنها بانوی گیلانی است که توانسته است رتبه استادی آموزش حفظ را کسب کند.وی همچنین دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته الهیات و مدرک درجه یک حفظ او نیز معادل دکترا محسوب می شود.
ایشان در سال ۱۳۹۳ موفق شد مدرک درجه یک تخصصی حفاظ را کسب و عنوان استادی حفظ را بدست آورد از دیگر افتخارات این بانوی قرآنی کسب رتبه نخست در مسابقات استانی سازمان اوقاف و امور خیریه در یک دهه اخیر به صورت مستمر است. او علاوه بر اخذ گواهینامه داوری حفظ از سازمان دارالقرآن الکریم کشور در رشته های وقف و ابتداء، صوت و لحن هم موفق به کسب گواهینامه داوری گردیده است.
سیده زینب تقوا پور را می توان پر افتخار ترین بانوی قرآنی گیلانی نام نهاد.
-
به عنوان اولین سوال روند فعلی آموزش حفظ قرآن کریم را چگونه ارزیابی می کنید.
- علی رقم تلاشهایی در این امر صورت گرفته روند آموزشی حفظ قرآن به کندی پیش میرود. و از لحاظ نوع آموزش و برنامه ریزی و اجرایی در نهادها و ارگانهای مختلف گاها می بینیم افراد غیر متخصص وارد این عرصه میشوند و چون در این امر موفق نیستند بیشتر افراد را ازآیات الهی دلزده میکنند.
- مهم ترین موانع در آموزش حفظ در کشورمان چیست.
- باید قبول کنیم که در جامعه ما قرآن برای خانواده ها کمتر احساس نیاز میشود. هر خانواده وظیفه خود میداند که فرزندش را باکلاسهای زبان و… آشنا کند اما کمتر به مهمترین کتابی که برای تربیت بشر فرستاده شده اهمیت میدهد. بایدخانواده ها را بیشتر با این آموزه ها وفرهنگ قرآنی آشنا کرد تا والدین روزانه باکلام خداوند ارتباط نداشته باشند فرزندان به این امر علاقه مند نخواهند شد. مسئولان باید شرایط و امکانات اقتصادی،فرهنگ سازی و حمایت های مالی و تشویقی و … رابرای انجام این امر فراهم کنند .
- با توجه به تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نیاز جامعه اسامی به تربیت ۱۰ میلیون حافظ ، جنابعالی راهکار های تحقق آن را چگونه می بینید.
- برای دستیابی و تحقق این امر مهم همه نهادهاو دستگاه ها باید تلاش جهادی و جدی داشته باشند و با هم همکاری کنند و فقط به فکر تهیه آمار غیر واقعی و تربیت حفاظ بدون تسلط و دور از آموزه های قرآنی نباشند . از لحاظ مالی باید موسسات و متوالیان امر حفظ تامین شوند. حفاظ قرآنی در جامعه بیشتر مورد توجه واقع شوند و تسهیلاتی که برای این امر در نظر گرفته اند اینطور نباشد که فقط تصویب شود و مورد اجرا واقع نشود و افرادی که تخصص دارند در زمینه مدیریت و اجرا و آموزش مورد استفاده قرار گیرند.
- بعد مطالبه امام خامنه ای در خصص تربیت حفاظ ،دستگاه های مختلف دولتی اقداماتی را در این خصوص انجام دادند ارزیابی شما از این اقدامات چیست.
- نسبت به گذشته تلاشهایی شده است و در بعضی جاها رشد خوبی داشتیم اما کافی نیست. گاها میبینیم بعضی از دستگاها آمار غیر واقعی منتشر میکنند چون اگر تعدا حفاظ کم باشد توبیخ میشوند. به نظر بنده به جای این آمارهای کذب ،اگر در هر دستگاه موفق شویم تنها۱۰حافظ باکیفیت حفظ خوب و آشنابا مفاهیم قرآنی تربیت کنیم موفقیم و مطمئنا آنها تاثیر مثبت بر اطرافیانشان خواهند گذاشت.
- نقش موسسات قرآنی مردمی و جلسات دائمی حفظ را در تحقق خواسته امام خامنه ای در چه حد می بینید.
- البته ما موسسات کمی در سطح استان داریم که به طور تخصصی حفظ قرآن را دنبال کنند.تلاشهایی شده اما باتوجه به درخواست مقام معظم رهبری برای تربیت ۱۰میلیون حافظ خیلی کم می باشد. تا توفیق الهی نباشد انسان نمی تواند وارد این عرصه شود و چون امر حفظ نیاز به تلاش مستمر ونظم دارد جلسات دائمی به این کار بیشتر کمک میکنند.
*گفتگو : امیرحجت مرادی