اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل: موضوع آموزش قرآن همراه از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری بوده است و در این میان تاکید معظم له در تربیت ۱۰ میلیون حافظ مدبر قرآن کریم اهمیت ویژه ای یافته است به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل و هفته نامه تسنیم وحی برآن است تا به این مهم از منظر فعالان قرآنی و اساتید این حوزه در استان بپردازد.
از این رو گفتگویی با یکی از فعالان این عرصه و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم داشته و نقطه نظرات ایشان را جویا شده ایم.
دکتر محمد مصطفی پور از نخستین حافظان برجسته استان که در سن ۹ سالگی و در مدت ۱۴ ماه توانست قرآن را حفظ نماید و بعد آن تاکنون ضمن افتخار آفرینی در مسابقات متعدد داخلی و بین المللی و کسب ۳۷ رتبه امروز یکی از مدرسین مبرز در تربیت حافظان استان شناخته می شود. این حافظ و مدرس پرافتخار استانمان علاوه بر حضور در مسابقات و انجام سفر های تبلیغی به کشور هایی همچون عربستان، مالزی و قطر به عنوان جوان نمونه و بسیجی نمونه کشور نیز معرفی گردیده است.
- به عنوان اولین سوال روند فعلی آموزش حفظ قران کریم را چگونه ارزیابی می کنید.
با گذشت سالها، همچنان آموزش حفظ به صورت غیر حرفهای دنبال میشود که مهمترین دلیل آن فقدان افراد کارآمد و آموزشدیده در این حوزه میباشد. یک دیدگاهی در جامعه وجود دارد که هر کسی میتواند حافظ قرآن تربیت کند و آموزش حفظ صرفاً در حد ارائه برنامه، تحویل گرفتن محفوظات جدید و پرسش از محفوظات قبل میباشد که این کاملاً اشتباه است. از نظر بنده هر حافظی ولو اینکه حافظ بینالمللی هم باشد وحی منزل نیست که از عهده این کار بر بیاید همانطور که هر فوتبالیست بزرگی قرار نیست الزاماً در آینده مربی خوبی هم بشود.
- مهم ترین موانع در آموزش حفظ در کشورمان چیست.
مهمترین مانع در مسیر تربیت حافظان قرآن، عدم تبیین جایگاه حافظ در جامعه اسلامی میباشد. بیمهری مسئولین نسبت به این سرمایههای بزرگ چه در زمینه مادی و چه در زمینه معنوی ناخودآگاه انگیزه تعلیم و تعلم را به شدت کاهش میدهد. در شرایط کنونی و با توجه به محقق نشدن بودجه قرآنی در سالهای اخیر، شاهد کاهش رونق فعالیتهای قرآنی به شکل محسوسی هستیم. کمرنگ شدن محافل قرآنی و از آن بدتر حذف تدریجی حافظ از این مجالس، ۲ سالانه شدن بعضی از مسابقات به جای برگزاری سالیانه و در بعضی موارد حذف مسابقات به خصوص در سنین پایین، کاهش سطح جوایز، عدم حمایت بخش خصوصی، توجیه نبودن خیرین و واقفین نسبت به اثرات وضعی حفظ در جامعه و … تنها گوشهای از این موارد هستند.
یکی دیگر از موانع مهم پیگیر نبودن خانوادهها در این مسیر سخت میباشد. تصور اشتباهی که خانوادهها دارند این است که تمام مسئولیت آموزش را بر عهده استاد میبینند و خود را مبرا از هر گونه تلاش میدانند، چه بسا انتظار نتایج فوقالعاده را در کوتاهترین زمان ممکن دارند در حالی که در محیط خانه بستری برای رسیدن به این مهم فراهم نشده است. نمیتوان انتظار داشت در خانوادهای یک حافظ قرآن تربیت شود ولی پدر و مادر از قرآن بیبهره باشند، متأسفانه در بسیاری از خانوادهها مقوله حفظ قرآن همتراز سایر کلاسهای آموزشی مثل زبان انگلیسی، موسیقی و … و شاید پایینتر قلمداد شود که این خود درد بسیار بزرگی در یک جامعه اسلامی است.
- با توجه به تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نیاز جامعه اسامی به تربیت ۱۰ میلیون حافظ ، جنابعالی راهکار های تحقق آن را چگونه می بینید.
برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری ابتدا نیاز است آموزش عمومی قرآن در سطح جامعه گسترش پیدا کند. به عبارت بهتر باید به سمتی برویم که مردم نسبت به یادگیری علوم قرآنی علاقه و عطش پیدا کنند. اگر این بستر فراهم شود آن وقت میتوان انتظار داشت که در هر خانواده حداقل یک حافظ داشته باشیم. اصلاَ همین شعار هر خانواده یک حافظ نقش کلیدی خانواده را در تحقق این امر برجستهتر میکند.
- بعد مطالبه امام خامنه ای در خصص تربیت حفاظ ،دستگاه های مختلف دولتی اقداماتی را در این خصوص انجام دادند ارزیابی شما از این اقدامات چیست.
متأسفانه دستگاههای مختلف هنوز این علاقه و عطش را آنطور که باید و شاید در جامعه ایجاد نکردهاند. کارهایی صورت گفته که به لحاظ کمی و آماری شاید قابل توجه باشد ولی از آنجا که کیفی، متعهدانه و تخصصی نبوده و مهمتر آنکه در بسیاری موارد موازی کاری صورت گرفته که در مجموع در تحقق خواسته مقام معظم رهبری نمره قبولی نمیگیرند. بعد از گذشت ۴ سال از فرمان تاریخی حضرت آقا انتظار میرود یک برنامه جامع حفظ که حکم نقشه راه و یک نسخه شفابخش برای همه سنین داشته باشد ترسیم شود. برنامهای که از همه اساتید، صاحبنظران و نخبگان قرآنی کسب نظر شود نه اینکه صرفاَ اتاق فکر محدود به طیف خاصی باشد که به جرأت میتوانم بگویم بعضی از آقایان کمترین تخصص لازم را در این زمینه ندارند و از مطالعات علمی روز دنیا کمبهره هستند.
- نقش موسسات قرآنی مردمی را در تحقق خواسته امام خامنه ای در چه حد می بینید.
مؤسسات اگر از نیروهای متخصص و کارآمد استفاده کنند، کیفیت را فدای کمیت نکنند، در قید و بند ارائه آمار نه چندان واقعی نباشند و از همه مهمتر رضای خداوند متعال را در این راه سرلوحه کار خویش قرار دهند مطمئنا نقش مهمی را ایفا خواهند کرد. متأسفانه رقابت ناسالم بین مؤسسات، انحصارطلبی در جذب قرآنآموزان، نبود خرد جمعی و مشخص نبودن حوزه کار تخصصی هر مؤسسه از نکاتی هست که حتماَ باید آسیبشناسی شود.
- آیا جلسات دائمی حفظ نظیر جلسات قرائت می تواند در مسئله تربیت حفاظ نقش داشته باشد.
یجلسات دائمی حفظ به شرط استفاده از امکانات سختافزاری و نرمافزاری مناسب مثل جلسات قرائت اثربخش خواهد بود. تجربه شخصی بنده ثابت کرده میتوان فضای مجازی را به عنوان یک ابزار مناسب به کار گرفت، برپایی جلسات آنلاین محدودیت نفر، زمان و مکان را درنوردیده و فرصت مناسبی را در اختیار همگان قرار میدهد تا از بهترین و به روزترین امکانات بهرهمند گردند.
*گفتگو : امیرحجت مرادی