اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل: در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در محفل اول ماه مبارک رمضان در اهمیت تشکیل جلسات تلاوت قرآن با تاکید صرف بر شنیدن تلاوت ها توسط مستمعین و نیز پرداختن به زبان قرآن و لزوم آشنایی با این زبان بر آن شدیم تا نظرات اساتید و قاریان استان را جویا شویم.
در همین زمینه با مهدی ساکت قاری ممتاز استانمان گفتگویی را ترتیب دادیم که تقدیم می شود.
- با توجه به رهنمود های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل رمضانی قرآن و تاکید ایشان بر برگزاری جلسات ویژه قرائت قرآن کریم، مختصات و ویژگی هایی که می بایست برای برگزاری این جلسات مد نظر باشد از منظر جنابعالی چگونه است؟
- همانظوری که مستحضرهستید در سالهای اخیر جامعه اسلامی وکشور عزیزمان ایران از رشد بسزایی در عرصه های قرآنی برخوردار بوده است. شاید بتوان با قاطعیت تمام گفت که این رشد را مدیون رهبر و پبشوایی قرآنی و همچنین خانواده معظم شهداهستیم از صدر انقلاب تاکنون باتمام مشکلات عدیده در هر زمینه ای دست از آرمانهای خود برنداشته و برای حفظ جایگاه یادگاران پیامبر عظیم الشان صل الله علیه وآله وسلم که طبق حدیث ثقلین قرآن و اهل بیت علیهم السلام میباشند از هیچ تلاشی فروگذار نکرده اند. امروزه کشور عزیزمان ایران پابه پای کشورهای بزرگ جهان اسلام درحرکت است و با پرورش قاریان، تالیان و خدمتگزاران امرقرآنی گامی موثردر پدیدآوردن فرهنگ قرآنی برداشته است. طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر برگزاری جلسات قرآنی و پرورش بعد معنوی این معجزه الهی، اولین و واجبترین گام درجهت حفظ این جلسات و نهادینه کردن جایگاه قرآن کریم به عنوان سنبل و نماد هدایت وعاقبت به خیری نه تنها دراذهان مردم جامعه گره زدن روح آدمی با این کلام الهی است چراکه طبق فطرت انسان انسان همواره کمالجو ست وچه کمال وخیری بالاتر از قرآن که اگر بواقع این چراغ هدایت برهمگان روشن گردد چه بسا افراد بسیاری ازگمراهی وشقاوت ابدی به سعادت ابدی برسند
- روند برگزاری کرسی های تلاوت قرآن را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این کرسی ها موفق بوده است؟ آیا تقویت این جلسات می تواند منویات رهبری را تامین کند یا می بایست طرح جدیدی ارائه داد؟
- برگزاری جلسات نیز از رشدخوبی برخوردار بوده است واین جلسات علاوه بر برپایی درشهرها با نفوذ در روستاها نیز نورحقانیت را توانست بردلها بتاباند .و قطعا موفق بوده است چراکه قرآن نور است و هرجایی که نور بتابد در واقع اثر وضعی میگذارد چرا که در قرآن نور نماد هدایت و تاریکی نماد گمراهی است و موفقیت این کرسی ها را می توان از پرورش قاریان خردسال و نوجوان در اکثر شهرها دانست. قطعا ریشه مستحکم این درخت بارورکه ثمره ی این باروری همین خردسالان و نوجوانان هستند را باید در همین جلسات وکرسیها جستجو نمود چرا که اگر کرسی های تلاوت در دلهای مردم ریشه نمی دوانید این زایش وثمره دهی نیز کمرنگ وکم عمق میشد. این جلسات مقدمه ای است برای اهداف بلند و آرمانی جامعه قرآن پرور ایران چرا که ازدرون همین جلسات شهیدانی قرآنی پروراندیم چون حاجی حسنی و دانش. منویات رهبری در لوای این کرسی ها جامه عمل پوشانیده میشود اما به شرط تکرار ومداوت
- از نکات دیگری که رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار تاکید داشتند آشنایی با زبان قرآن در بین مخاطب عام است در این خصوص چه تدابیری باید اندیشیده شود؟
- اگر افراد جامعه باحقیقت قرآن آشنایی پیداکنند و درواقع هراستان وشهری بتواند ازمفسران مقتدر در این امراستفاده نموده وقلب قرآن را برای مردم چه عام وچه خاص بشکافد دیگر مردم دغدغه ی اینکه قرآن را درک نمیکنند را نخواهند داشت و این دغدغه این بوده که زبان قرآن عربی است درحالی که زبان ما عجم است اگرجامعه ما درکنار اینکه قاریان و تالیان خوش الحان پرورش دهد درکنار آن نیز از مفسران قهار دراین امر بهره گیرد. چه بسا این دغدغه فروکش خواهد نمود و با توجه به اینکه شخص قبل از نشستن درجلسات قرآن ازکلاسهای تفسیر بهره برده و در واقع پیش زمینه ای ازمعانی دارد چه بسا این جلسات برای او گواراتر و دلرباتر بوده و لو اینکه خود قاری نباشد اما چون به درک وافری رسیده بانی امر برپایی جلسات شده واین همان هدف وآرمان قرآن یک جامعه اسلامی است و اینکه پیامبر فرمودندکه هرکس به قرآن چنگ زند هرگزگمراه نمیشود را می توان به طورعینی درجامعه نظاره گر بود. بنابراین مهمترین و در واقع اصلی ترین گام موثر در این زمینه آشنایی افراد با معانی است که عالم معنا عالمی است تصدیقی و فراتر از تصور انسان و چه تصدیقی زیباتر و دلنشین تر از کلام حق که براستی حقیقت ورحمت است
- به نظر می رسد در سالیان اخیر استقبال از جلسات و محافل قرائت قرآن همچون گذشته نیست دلیل این امر را چگونه می بینید و چه راهکاری برای استقبال بیشتر از جلسات توصیه می کنید.
- متاسفانه علت این مساله را شاید بتوان اینگونه عنوان کردکه محافل و مجامع قرآنی اکثرا جنبه مادی به خود گرفته است وهمین مادی گرایی از بعد معنوی این محافل می کاهد درگذشته هدف از تشکیل محافل احیای روح قرآنی درجان آدمی بود اما امروزه از آن قداست کم شده و دیگر شاید کمتر بتوان این همه روحانیت را در این گونه محافل یافت. در واقع بعدمادی و معنوی قرآن جایگزین یکدیگر شده اند.راهکاری که میتوان پیشنهاد داد اینکه به قرائت و تلاوت به عنوان شغل شهرت ودرآمدزایی نگریسته نشود و اجازه دهیم جایگاه تعالی این امانت الهی همچنان حفظ و پاس داشته شود.