حق پرست: معلمان قرآن مدارس نقش کلیدی در ترویج فرهنگ ناب قرآنی دارند

photo_2016-07-21_19-49-45اختصاصی پایگاه خبری حافظون گیل: در خصوص بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در محفل اول ماه مبارک رمضان در اهمیت تشکیل جلسات تلاوت قرآن با تاکید صرف بر شنیدن تلاوت ها توسط مستمعین و نیز پرداختن به زبان قرآن و لزوم آشنایی با این زبان بر آن شدیم تا نظرات اساتید و قاریان استان را جویا شویم.

در همین خصوص با قاری ممتاز استانمان حاج بهرام حق پرست گفتگویی را ترتیب دادیم که  تقدیم می شود.

  • با توجه به رهنمود های اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل رمضانی قرآن و تاکید ایشان بر برگزاری جلسات ویژه قرائت قرآن کریم،  مختصات و ویژگی هایی که می بایست برای برگزاری این جلسات مد نظر باشد از منظر جنابعالی چگونه است؟
  • همانگونه که مستحضرید زندگی براساس آموزه های قرآنی ،زندگیی برپایه ی آرامش و عدالت و اطمینان خاطراست و جامعه ای که پیرو قرآن و آموزه های نابش باشد خواهند توانست رفتار اجتماعی و دینی خود را  بر طبق آن پیاده کرده و به سعادتی ابدی برسد. در روایات متعدد آمده است که اگر می خواهید نجات یابید به قرآن و اهل بیت تمسک جویید دو ریسمانی که خداوند برای نجات انسانها فرستاده استحقیر در اوایل دهه ۷۰ وارد عرصه ی قرائت شدم. یکی از مهمترین عواملی که باعث جذب بنده به امر  تلاوت قرآن کریم شد شور معنوی و پرحرارت بودن جلسات قرآنی آن زمان بود. گرمی و صمیمتی که بر جلسات آن زمان حاکم بود واقعا هر شخص غیر قرآنی و مبتدی را جذب خود می کرد. یکی از راه های ایجاد این شور و حرارت معنوی تشکیل جلسات قرآن و اهل بیت میتواند باشد.
  • روند برگزاری کرسی های تلاوت قرآن را چگونه ارزیابی می کنید و آیا این کرسی ها موفق بوده است؟ آیا تقویت این جلسات می تواند منویات رهبری را تامین کند یا می بایست طرح جدیدی ارائه داد؟
  • روند برگزاری کرسی های تلاوت در شهر مذهبی و قرآنی املش بنظرم خیلی خوب است که البته در گذشته این چنین نبوده است.اما به همت دوستان مخلص و با تشکیل مجمع قوی از قاریان ، فعالین و خیرین قرآنی و رابطین خبره قرآنی در مساجد شهر و روستا توانستیم ابتدا مساجد شهر سپس مساجد روستا را تا حد قابل قبولی از حیث برگزاری محافل قرآنی به مرز اشباع برسانیم و این نهضت همچنان ادامه خواهد داشت.
  • از نکات دیگری که رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار تاکید داشتند آشنایی با زبان قرآن در بین مخاطب عام است در این خصوص چه تدابیری باید اندیشیده شود؟
  • بنظرم مؤثرترین روش جهت مرتفع کردن این مهم فرهنگ سازی تدبر در قرآن در بدنه ی آموزش و پرورش است.معلمان قرآن می توانند نقش کلیدی در مدارس جهت ترویج فرهنگ ناب قرآنی ایفا کنند. ضمن اینکه هر کدام از قراء ارجمند قرآن کریم  باید همیشه با تفاسیر قرآنی مانوس باشند تا با معنا و مفهوم کلام الهی آشنایی کامل داشته باشند و با آگاهی تلاوت کنند که آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند.
  • به نظر می رسد در سالیان اخیر استقبال از جلسات و محافل قرائت قرآن همچون گذشته نیست دلیل این امر را چگونه می بینید و چه راهکاری برای استقبال بیشتر از جلسات توصیه می کنید
  • متاسفانه ادارات متولی در امر فرهنگی بسیار ضعیف عمل میکنند و همیشه دنبال برگزاری محافل قرآنی کمرنگ و در نهایت گرفتن عکس و فیلم و گزارش کار به استان اند اکثر محافل بصورت خودجوش و مردمی برگزار می شود.از بعضی نهادها و سازمانها که بودجه و امکانات در اختیاراشان است هیچ حرکتی مشاهده نمیشود و این زیبنده مملکت اسلامی نیست.

    معتقدم در امورات فرهنگی باید هزینه هدفمند کرد که البته این بنظرم سرمایه گذاری است .هرچقدر این مراسمات پرشورتر برگزار شود از بازخورد آن همه منتفع می شوند مخصوصا کودکان و نوجوانان که در معرض خطرات بسیاری از طرف صهیونیسم و استکبار جهانی هستند. هر چقدر ما در این زمینه صرفه جویی کنیم باید در قسمت دیگر هزینه نماییم.

نوشته شده توسط modir در پنجشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۲ ب٫ظ

دیدگاه