پایگاه خبری حافظون گیل به نقل از ایکنا: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه مسئولیت آموزش عمومی قرآن کشور با آموزش و پرورش است، گفت: مشکل آموزش عمومی قرآن کشور، مشکل ساختار و مرکز و سازمان نیست.
امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای مردمی – فرهنگی قرآن و عترت گیلان در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به مصاحبه اخیر معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش از تأسیس مرکز توسعه فعالیتهای آموزش عمومی با عنوان «راهاندازی مرکز توسعه فعالیتهای آموزش عمومی قرآن در انتظار کسب مجوز است»، گفت: آموزش و پرورش اگر واقعا به دنبال حرکتی در این زمینه است آموزش عمومی قرآن را در مدارس ساماندهی کند تا در پایان ۱۲ سال حضور یک دانش آموز در مدرسه وی بتواند هنگام دریافت دیپلم حداقل به مهارت روخوانی وروانخوانی دست پیدا کند.
وی با مضحک خواندن این گونه تصمیمات در هر سطح و جایگاهی که اتخاذ شده است، افزود: درست است که آموزش و پرورش مسئول کمیسیون آموزش عمومی قرآن است اما کلید حل مشکل آموزش عمومی کشور در کلاسهای درس قرآن نهفته است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت گیلان اظهار کرد: ایجاد چنین مراکزی جز اینکه اعتبارات قرآنی را ببلعد و بخش عمده این اعتبارات خرج ساختمان، تشکیلات، حقوق و مزایا و بهدنبال آن طرحهای غیرکارشناسی شود، چیز دیگری در پی نخواهد داشت.
مرادی با اشاره به طرحها و برنامههای این وزارتخانه بیان کرد: یکروز میلیاردها تومان صرف ایجاد مدارس قرآنی میشود، روز دیگر بهدنبال دارالقرآن هستند و روزی نیز همه اینها منحل میشود اما آنچه به سرانجام نمیرسد، آموزش روخوانی قرآن در کلاسهای درس مدارس است.
وی افزود: آموزش و پرورشی که با کاهش درس قرآن اعتراض مراجع تقلید را به دنبال داشته، چگونه به دنبال ایجاد مرکز توسعه آموزشهای عمومی قرآن است مگر اینکه به دنبال ایجاد حیات خلوت دیگری برای توجیه حقوق و مزایا است چنانچه در مسئله مدارس قرآن شاهد این امر بودیم.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت گیلان ادامه داد: مسئولیت آموزش عمومی قرآن کشور با آموزش و پرورش و دیگر مراکز و ساختارها مسئول هماهنگی هستند و این مراکز، دستگاهها و نهادها و خصوصاً بخش مردمی بازوی سیاستها و تصمیمات این حوزه هستند لذا اساسا تأسیس چنین مرکزی توجیه منطقی و حتی اداری ندارد و نهایتاً تبدیل به یک ساختار داخلی در آموزش و پرورش خواهد شد که اکنون اداره قرآن و عترت و نماز عهدهدار امور قرآنی این وزارتخانه است.
وی با اشاره به اینکه هیچکدام از کمیسیونهای ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی نیاز به ایجاد چنین ساختارهایی ندارند، بیان کرد: مشکل آموزش عمومی کشور، مشکل ساختار و مرکز و سازمان نیست، مشکل در نبود مدیریت در ساختارهای موجود و بیکفایتی و عدم آشنایی مدیران با حوزه مسئولیتشان است.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای قرآنی گیلان عنوان کرد: اگر میخواهید مشکل آموزش عمومی قرآن حل شود ابتدا وضعیت تأمین و جذب نیروی انسانی ماهر و متخصص را حل کنید و اجازه بدهید معلمان توانمند و متخصص از بین قاریان و حافظان جوان، نخبه با انگیزه و پرنشاط جذب آموزش و پرورش انتخاب شوند و در کنار نیروهای متخصص و قرآنی موجود در مدارس به امر آموزش و تربیت قرآنی دانشآموزان اهتمام کنند، در کنار آنها با تقویت مؤسسات و تشکلهای مردمنهاد و خرید خدمت از آنها به جای صرف اعتبارات در تأسیس مراکز و سازمانهای عریض و طویل خواهید دید، چگونه مشکل آموزش عمومی حل خواهد شد.
مرادی با ابراز تأسف از وضعیت قرآنی کشور خصوصاً از عملکرد شورای توسعه فرهنگ قرآنی، بیان کرد: قرار بود طبق سند منشور توسعه فعالیتهای قرآنی کشور این شورا به بازنگری وظایف دستگاهها بپردازد، موازیکاری را رفع کند و به تقویت بخش مردمی بپردازد اما با اینگونه تصمیمات عملاً باز ساختارهای موازی توسعه مییابد و بخش مردمی هر روز شاهد ایجاد یک نهاد دولتی دیگر و صرف اعتبارات برای تأسیس و فعالیت آن میشود، اعتباراتی که باید به بخش مردمی تزریق و در جهت توسعه فعالیتهای قرآنی هزینه شود.