اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل: موضوع آموزش قرآن همراه از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری بوده است و در این میان تاکید معظم له در تربیت ۱۰ میلیون حافظ مدبر قرآن کریم اهمیت ویژه ای یافته است به همین منظور پایگاه اطلاع رسانی حافظون گیل و هفته نامه تسنیم وحی برآن است تا به این مهم از منظر فعالان قرآنی و اساتید این حوزه در استان بپردازد.
از این رو گفتگویی با یکی از فعالان این عرصه و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم داشته و نقطه نظرات ایشان را جویا شده ایم.
حسن رجبی حافظ کل قرآن و از مدرسین آموزش حفظ قرآن کریم ، می توان او را از نخستین حافظان کل قرآن کریم در استان نامید. بیش از ۲۰ سال سابقه تدریس در آموزش حفظ قرآن وی را به چهره برجسته استان در این عرصه تبدیل نموده است.کسب رتبه در مسابقات کشوری حفظ و مسابقات نیروهای مسلح کشورهای اسلامی از دیگر افتخارات این چهره مشهور قرآنی استان است.
-
به عنوان اولین سوال روند فعلی آموزش حفظ قرآن کریم را چگونه ارزیابی می کنید.
- به نظر بنده روند خوبی ندارد و درحقیقت بیشتر فکر و حواسمان ما معطوف به آمار هست تا بخواهیم یک حافظ با کیفیت فنی و فاخر پرورش بدهیم از لحاظ تعداد خوب هست و حفاظ زیادی در همین استان خودمان وجود دارد از این نظر در حد متوسطی هستیم اما حافظ با کیفیت بسیار بسیار محدود است و شاید به اندازه انگشتان دو دست نرسد.
- مهم ترین موانع در آموزش حفظ در کشورمان چیست.
- بزرگترین مانع آموزش نبود استاد حفظ هست .همانطور که استحضار دارید تعداد حفاظ نسبت به قرا کمتر هست – قرا و حفاظ مجرب و صاحب امتیاز و رتبه منظور هست – به نظرم یکی از عوامل بسیار مهم در کندی این روند نبود حافظ مجرب هست ضمن اینکه علاقه و آن عشق و محبت قلبی افراد هم بسیار تاثیر گذار هست مثلا بسیاری از جلسات حفظ با جمعیت خوبی آغاز می شود اما خب کار حفظ مثل کار قرائت نیست که آسان تر باشد و به مراتب سخت تر هست و این عشق و علاقه قلبی هم که مقداری کاسته می شود در نامطلوب بودن جلسات حفظ بسیار می تواند موثر باشد و مطلب سوم نبود انگیزه است. ما باید قبول کنیم که دهه ۶۰ و ۷۰ نیست که به قول معروف قربه الی الله قرآن را حفظ کنیم الان بحث جوایز و تشویقات و امتیازاتی که به حفاظ داده می شود خیلی موثر می تواند باشد البته این تشویقات و امتیازات وجود دارد اما کم رنگ است.
- با توجه به تاکید و مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر نیاز جامعه اسامی به تربیت ۱۰ میلیون حافظ ، جنابعالی راهکار های تحقق آن را چگونه می بینید.
- این یک عزم ملی را می طلبد تا فرمایشات رهبر معظم انقلاب عملی بشود البته نباید کتمان کرد که بسیاری از سازمان ها و نهادها نظیر آموزش و پرورش و سپاه و ارتش و فرهنگ و ارشاد اسلامی اوقاف و امثال اینها دست بکار شدند و کارهای خیلی خوبی هم انجام شده اما بر می گردد به همان صحبت اول من که باز بحث آمار مطرح است.
من خبری اخیرا شنیدم که واقعا مایه تاسف من بود یکی از وزارتخانه ها در این مسیر از اولیای قرآن آموزان هم در آمار خود استفاده می کرد در ارائه آمار یا سازمان دیگری که امور حفظ و مسابقات و محافل را انجام می دادند اخیرا در آزمون حفظ رشته ای به نام حفظ چند سوره را طراحی کرده بودند و شرکت کننده خود را حافظ چند سوره حمد ، توحید ، ناس و فلق معرفی می کرد که همان را هم نمی توانستند ارائه بدهند و در برابر ایراد ما به این رویکرد مسئولین برگزاری صراحتا بحث اهمیت آمار را مطرح می کردند. یا بحث رقابت که استان ایکس این تعداد حافظ معرفی کرده به مرکز و ما باید امثال این عقب ماندگی را جبران کنیم
- بعد مطالبه امام خامنه ای در خصص تربیت حفاظ ،دستگاه های مختلف دولتی اقداماتی را در این خصوص انجام دادند ارزیابی شما از این اقدامات چیست.
- آنچه مشهود هست و در استان خودمان متوجه می شویم به نظرم تلاش آقایان در حد ۳۰ تا ۴۰ درصد عملی شده باشد
- نقش موسسات قرآنی مردمی را در تحقق خواسته امام خامنه ای در چه حد می بینید.
- انصافا موسسات و مکاتب قرآنی دارالقرآن ها نقش بسیار خوبی دارند به عنوان مثال خیلی از مردم به سازمان تبلیغات یا اداره کل ارشاد مراجعه نمی کنند بلکه در سطح شهر به محافل و جلسات و موسسات قرآنی مراجعه می کنند و به عنوان یک مأمن و مَلجَا مراجعه می کنند و بسیار موثر هستند اما واقعا دغدغه من به عنوان یک فعال قرآنی این هست که این موسسات و جلسات باید کیفیت محور باشند و در کنار یک حفظ خوب سایر آیتم های موجود در تلاوت قرآن را رعایت بکنند.
- آیا جلسات دائمی حفظ نظیر جلسات قرائت می تواند در مسئله تربیت حفاظ نقش داشته باشد.
- همانگونه که مطلع اید بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد قاریان ممتاز و بین المللی ما از دهه ۶۰ و ۷۰ تا الان هستند از همین جلسات دائمی قرائت برخاسته اند مثل استاد ابوالقاسمی،طوسی،منصوری،استاد لطفی نیا لذا بنده نتها با این نظر بسیار موافقم که جلسات حفظ هم مانند قرائت باید از دل مسجد بیرون بیاید و کلاس های سنتی وجود داشته باشه اما چون مسئله حفظ هست می تواند تعداد روزها یا جلسات به دو جلسه افزایش پیدا بکند اما خب این هم ملزومات خودش را می طلبد بالاخره امام جماعت، هیات امنا باید همکاری کنند لذا اگر این ها لحاظ شود انصافا در هفته در مساجد برگزار شود بسیار مناسب است که حافظان در هفته بیایند و به استاد جلسه محفوظات خودشان را تحویل دهند.
نکته پایانی تاکیدم بر پرورش حافظ با کفیت هست من واقعا کسان زیادی می آیند و مدعی حفظ بالا هستند اما قادر به ارائه محفوظات فقط در حد اجزای اول هم نیستند بسیاری از این ها فکر می کنند که باید حفظ کنیم و رد شویم اصلا با مقوله مرور و تمرین آشنا نیستند بیگانه اند.
*گفتگو : امیرحجت مرادی